Tuesday 1 March 2016

Lawatan Profesional ke Jerman

21.2.16 Ahad

Pukul 8.45 pagi aku dah Shuibun telah berada di KLIA untuk penerbangan ke Jerman bagi program lawatan profesional ke Frankfurt dan Berlin. Program ini dianjur oleh MSEAM dan seramai 26 orang peserta mengikutinya dari pelbagai latar belakang yang merangkumi IAB, PPD, IPGKTB, sekolah dan Sekolah Cempaka. Kira-kira pukul 9.00 pagi, Ketua Rombongan dari TM Tours, Tn. Hj. Ridzuan telah tiba bersama dengan barangan dan terus memberi taklimat kepada kami. Setelah selesai taklimat Tn. Hj. Ridzuan telah mendaftar masuk kami secara berkumpulan.

Kira-kira pukul 12.30 tengahari kami berlepas dari KLIA menuju Istanbul dengan menaiki Turkish Airline. Penerbangan mengambil masa lebih kurang 11 jam. Kami transit di sini selama 2 jam sebelum berlepas ke Frankfurt. Oleh kerana terdapat kelewatan, kami berlepas setengah jam lewat dan tiba di Frankfurt pukul 11.00 malam (local time). Setelah selesai proses imigresen dan kastam, kami telah dibawa ke hotel NH yang tidak jauh dari lapangan terbang. Daftar masuk hotel berjalan lancar.

22.2.16 Isnin

Selepas bersarapan pagi kami di bawa bersiar-siar dengan bas di Frankfurt. Program ini menggantikan lawatan ke Institut Latihan Guru (TTT) yang ditangguhkan kepada 23.2.16. Selepas itu kami bersiar-siar selama 1 jam di Frankfurt CBD sebelum kami di bawa ke Restoran Nur Kuala Lumpur untuk makan tengahari.

Selepas makan tengahari kami ke Mesjid Abu Bakar yang secara kebetulan berada hampir dengan restoran. Selepas solat kami di bawa ke city center, Romer, untuk bertemu guide dan seterusnya membawa kami ke tempat-tempat yang bersejarah berhampiran.

Guide di Frankfurt

Antara tempat-tempat yang kami lawati ialah Frankfurt old City, Paul Church, Stadtwher Militia, River Mainze dan kawasan yang persekitaran yang begitu menarik pemandangannya. Kami mengambil peluang untuk shopping kawasan tarikan pelancong ini.

Pada pukul 6.00 petang kami sekali lagi ke Restoran Nur Kuala Lumpur untuk makan malam. Makan malam kami disertai Konsulat-General Malaysia di Frankfurt iaitu Pn. Adriana Shamsuddin dan suaminya, seorang usahawan. Sebaik sahaja selesai makan malam Pn. Adriana telah memberi taklimat ringkas fungsi konsulat Malaysia di Frankfurt, iaitu satu-satunya konsulat Malaysia yang berada di Eropah. Selepas itu, suaminya pula telah mengongsi pengalaman beliau sebagai usahawan yang telah membuka peluang kepada kami untuk bertanya banyak soalan yang hampirnya semuanya berkaitan dengan hubungan system pendidikan Negara dengan perkaitannya dengan kelahiran usahawan yang Berjaya. Pada ketika ini, Jerman memerlukan ramai jururawat, mekanik dan jurutera. Perkhidmatan jururawat untuk pusat penjagaan orang tua dan 'jururawat peribadi' merupakan perniagaan yang melibatkan trilion euro setahun di Jerman. Ini memandangkan orang-orang Jerman sihat, panjang umur dan mempunyai wang untuk menggaji jururawat peribadi atau pun pusat penjaggan orang tua.

23.2.16 Selasa

Selepas minum pagi di Hotel, kami membuat daftar keluar hotel dan seterusnya berada dalam bas pada pukul 8.30 pagi. Kami bertolak ke Technological Training for Teachers (TTT) di Hessen yang tidak begitu jauh dari tempat kami tinggal. Pagi ini kami agak bertuah kerana telah disambut dengan salji yang nipis semasa di hotel dan semakin menebal setibanya kami di TTT. Ramai dalam kalangan kami tidak melepas peluang untuk bermain salji dengan mengambil gambar kenangan.
Mr. Hiegel sedang memberi taklimat

Kami telah disambut oleh Mr.  Hiegel, Ketua Jabatan Teacher Training TTT dan Sharkawi dan Rohana, pegawai konsulat kita di Frankfurt. Kami telah diberi taklimat oleh Mr. Hiegel berkaitan dengan system pendidikan vokasional Jerman. Kesimpulan yang boleh dibuat dalam taklimat ini ialah Jerman ingin melatih para pekerja yang ‘kompeten’ dalam industrinya dan mereka tidak menitik beratkan keputusan peperiksaan awam atau peperiksaan yang begitu akademik sifatnya. Pendidikan vokasional mereka mementingkan pekerja yang ‘kompeten’ untuk memenuhi keperluan industry mereka yang terkenal dari aspek kualiti produknya seperti Mercedez, BMW, Audi, VW, Bosch dan lain-lain lagi.
Bengkel

Selepas taklimat kami dibawa ke kelas-kelas dan bengkel-bengkel di sekitar kampus. Kami diberi peluang untuk berinteraksi bersama tenaga pengajar dan pelajar mereka. Nyata sekali hubungan tenaga pengajar dan pelajar sangat akrab dan profesional. Kami juga telah didedahkan hasil kerja para pelajar yang tinggi kualitinya.

Pukul 11.30 pagi kami meninggalkan TTT dan terus menuju Berlin dengan menaiki bas. Perjalanan ini mengambil masa 8 jam. Kami hanya berhenti 2 kali sehaja untuk berehat selama 15 minit hentian pertama dan 30 minit untuk hentian kedua. Itulah masa untuk kami meluruskan badan, minum dan solat. Sepanjang perjalanan kami melihat tanah pamah yang luas sejauh mata memandang kerana ketika ini adalah musim sejuk jadi ladang gandum, jagung dll adalah dalam keadaan kering kontang. Di samping itu juga kami dapat melihat salji di sepanjang perjalanan. Lebuhraya yang baik ini mempunyai had laju tertentu di beberapa tempat dan TIDAK MEMPUNYAI HAD LAJU di tempat-tempat yang tertentu di mana pemandu boleh memecut mengikut kemampuan kereta masing-masing. Lebuhraya yang cantik ini TIDAK mempunyai tol.
Makan nasi bungkus 'brahim' di tepi jalan dalam perjalanan ke Berlin

Kami tiba di Berlin pukul 8.00 malam dan terus ke Restoran Baraka yang diusahakan oleh orang Morocco. Kami dihidangkan makanan Morocco namun ramai kalangan kami tidak begitu berselera untuk makan mungkin keletihan dan kesejukan dalam perjalanan yang panjang. Atau mungkin juga makanannya tidak menyelerakan. Agak membazir juga kerana banyak makanan yang tidak dijamah. Pemilik restoran bermurah hati dengan membungkus makanan yang tidak habis untuk kami bawa pulang ke hotel.

Selepas selesai makan malam kami terus dibawa ke hotel TRYP Berlin East dan selesai daftar masuk pukul 10.00 malam.

24 Feb 2016  RABU

Selepas minum pagi kami bertolak ke Technological University Berlin (TUB) pada pukul 8.30 pagi. Pagi ini sungguh dingin kerana terdapat ketulan-ketulan kecil salji yang turun di sekitar hotel. Oleh kerana perjumpaan kami di university ditunda pada pukul 11.00 pagi, maka kami telah dibawa ke ‘Central Berlin’. Kami diberi masa sejam disini untuk merakamkan gambar berlatar belakangkan bangunan-bangunan klasik termasuklah muzium yang terletak di tebing sungai Ryne. Disamping itu, sempat juga kami membeli cenderamata di kedai berhampiran. Pukul 10.30 pagi kami bertolak ke TUB dan sampai pada pukul 10.45 pagi. Salji mula turun dengan banyaknya dan kami terus mengambil peluang untuk bergambar kenangan.

Pagi di depan hotel Tryp, Berlin

Pukul 11.00 pagi Prof. Hans Liedger  telah memberi taklimat berkaitan dengan TUB. Antara lain taklimat ini adalah merangkumi system pendidikan Jerman terutamanya untuk melahirkan tenaga mahir yang kompeten. Di samping itu kami dimaklumkan sekolah dan university kerajaan adalah lebih baik dari sekolah dan university swasta. Kami juga diberitahu bahawa university Jerman lebih menitik beratkan ‘research oriented learning’.

Sistem persekolahan mereka pula memberi peluang kepada pelajar untuk memilih bidang sama ada vokasional/teknikal dan akademik. Pensyarah university mereka pula lebih cenderung untuk melakukan research daripada mengejar kenaikan pangkat. Peruntukan untuk membuat penyelidikan adalah dorongan utama mereka untuk terus berkhidmat dan bukannya kenaikan pangkat.

Kesejukan di hadapan pintu masuk Technical University Berlin

Prof. Hans Liedger

Setelah selesai taklimat, kami dibawa ke bengkel-bengkel dan kelas-kelas. Pukul 1.00 tengahari kami meninggalkan TUB untuk makan tengahari di Restoran Baraka yang diusahakan oleh orang Turki. Makan tengahari ini kami dihidangkan dengan kebab daging.

Pukul 2.30 petang kami bertolak ke Kedutaan Malaysia di Berlin. Kami disambut oleh pegawai kedutaan, dan 4 orang kami iaitu Prof. Emeritus Dato’ Dr. Ibrahim Bajunid, Dato’ Rahim, Dr. Shahri dan aku telah dibawa berjumpa  dengan Tuan Terutama Duta iaitu Dato’ Zulkifli Adnan. Selepas itu, T.T. Dato' Zulkifli dan Pn. Rus Shazila sudi memberi taklimat berkaitan fungsi dan peranan kedutaan kepada semua ahli delegasi. Selepas itu, jamuan ringan disediakan.

L-R: Dr. Shahri, Dato' Zulkifli (Duta), Prof. Emeritus Dato' Dr. Ibrahim, Dato' Rahim, me

Pukul 5.30 pagi kami telah dibawa ke kompleks membeli belah terbesar di Berlin iaitu KaDeWe Shopping Complex. Lebih kurang setengah jam lepas itu kami berkumpul semula untuk menaiki bas untuk ke Rumah Malaysia, iaitu rumah kediaman rasmi Duta. Duta telah meraikan kami dengan jamuan makan malam sambil bertukar-tukar maklumat secara santai. Ramai kalangan kami teruja dengan kemesraan dan kebaikan Dato’ Duta dan isterinya Datin Siti Hawa yang sentiasa melayan kami dengan penuh minat. Setelah selesai makan malam kami kembali hotel pada pukul 8.15 malam.

Makan Malam di kediaman Duta

25.2.16 KHAMIS

Selepas sarapan pagi semua peserta delegasi menaiki bas pada pukul 8.30 pagi untuk melawat  Sekolah Platanus. Kami tiba di sekolah pada pukul 9.00 pagi dan disambut oleh kumpulan pengurusan sekolah yang diketuai oleh Managing Director sekolah iaitu Dr. Karen Kruger. Kami dibawa ke bilik taklimat bagi menerima taklimat pihak pengurusan.

Dr. Karen Kruger, Pengarah Urusan Sekolah Platanus, sedang memberi taklimat

Sekolah ini merupakan sekolah swasta yang ditubuhkan oleh sekumpulan 4 orang wanita. Sekolah ini mempunyai lebih kurang 130 orang murid yang berumur antara 6 hingga 13 tahun dan seramai 40 orang guru. Sekolah swasta di Jerman tidaklah sepopular sekolah swasta negara lain seperti di England, US, Malaysia kerana di Jerman sekolah kerajaan adalah percuma dan berkualiti. Anehnya gaji guru-guru sekolah swasta adalah dibiayai oleh kerajaan tidak seperti Malaysia semua kos mengurus sekolah swasta adalah hasil dari yuran murid atau derma/sumbangan dari individu atau syarikat. Kami diperingatkan untuk tidak mengambil gambar ketika membuat lawatan dan pemerhatian dalam kelas terutamanya gambar murid-murid bagi mematuhi undang-undang privasi individu.

Taklimat oleh Pengarah Urusan sebelum membuat pemerhatian sesi Pengajaran dan Pembelajaran

Setelah mendengar taklimat ringkas, kami telah dibahagi dalam 6 kumpulan untuk melihat sesi pengajaran dan pembelajaran berlaku dalam kelas. Aku telah memilih kelas matematik bagi tahun 3 (umur 8-9 tahun). Sekolah ini mengamalkan dwi-bahasa dalam semua subjek yang diajarnya. Oleh kerana itu, murid-murid sekolah ini mampu menulis, membaca dan bertutur dalam bahasa Jerman dan Bahasa Inggeris dengan baik.

Murid-murid dalam kelas yang aku lawati terdiri daripada pelbagai bangsa selain dari Jerman, iaitu Azerbaijan, Mesir, Jordan, Afrika, US dan Perancis. Mereka boleh berkomunikasi dalam bahasa Jerman dan Inggeris dengan baik. Terdapat 2 orang guru dan seorang pembantu murid dalam setiap kelas. Setiap kelas murid-murid akan dibahagi dalam 2 kumpulan. Kumpulan pertama akan menggunakan Bahasa Inggeris dalam kumpulan kedua menggunakan Bahasa Jerman secara serentak dalam kelas bersebelahan. Setelah meninjau kelas ini, aku bersama 5 orang lagi dibawa melawat beberapa kelas lain dan makmal.

Aku bersama Ketua Delegasi dan Aimi pengetua sekolah cempaka telah dibawa ke bilik khas untuk ditemubual pelajar tahun 5 yang juga merupakan editor English Buletin sekolah. Agak menarik juga soalan-soalan yang dikumukakan. Yang paling menarik mereka mempunyai keberanian bertutur dalam bahasa Inggeris.

Selepas selesai lawatan ini, kami dibawa untuk makan tengahari dan seterusnya melawat Berlin dengan bimbingan Pemandu Pelancong. Antara tempat-tempat yang dilawati termasuklah Berlin Wall dan Berlin Central.

26 Feb 2016 Jumaat

Selepas minum pagi kami telah mendaftar keluar hotel dan menaiki bas untuk ke Kementerian Pendidikan. Tepat pukul 10.00 pagi, kami telah diberi taklimat oleh Prof. Brunner berkaitan dengan system pendidikan Berlin dan bagaimana mereka memastikan kualiti pendidikan di Jerman.
Kementerian Pendidikan

Pukul 11.30 taklimat selesai dan kami diberi peluang untuk shopping di sekitar Kementerian Pendidikan yang merupakan pusat membeli belah yang terbesar di Berlin. Antara shopping complexes yang ada ialah Primax, Galleria, Saturn dll.

Tepat pukul 2.00 petang, semua delegasi sudah berada dalam bas untuk berangkat ke lapangan terbang untuk pulang ke Malaysia namun aku dan 6 orang lagi menyambung pengembaraan di Eropah. Aku dan Shuibun hanya tinggal di Jerman, 4 orang lagi ke Italy dan seorang ke London. Aku mengambil peluang ini untuk menyampaikan taklimat terakhir lawatan profesional ini.

Aku dan Shuibun telah menaiki teksi ke ZOB untuk membeli tiket bas ke Frankfurt pada malam itu. Tiket bas berharga 28 euro dan bertolak pukul 11.00 malam dan dijangka sampai Frankfurt pada pukul 6.00 pagi.  Dari ZOB kami telah menaiki keretapi ke stesen Storkower Strasse, stesen yang paling hampir dengan hotel Tryp untuk mengambil beg yang kami tinggalkan di situ pada pagi tadi. Kami berjalan kaki selama lebih kurang 20 minit untuk ke hotel. Setelah selesai menunaikan solat dan makan malam dengan nasi bungkus ‘Ibrahim’ kami menaiki teksi untuk ke stesen Storkower untuk menaiki keretapi ke ZOB.
Stesen keretapi yang paling hampir dengan stesen bas ZOB, Berlin

Setelah kami naiki teksi, kami dapati pemandu membawa jalan lain tidak seperti jalan kami berjalan kaki tadi. Sambil berbual dengan Shuibun, kemungkinan pemandu ini nak cari untung banyak maka kami telah ditipu. Agak lama juga kami dalam teksi dan kami masih berbual secara perlahan mengenai penipuan ini apabila melihat meter teksi sudah meningkat ke 16 euro kami sampai ke stesen Lamberger Allee. Dengan memberanikan diri, kami bercakap dengan pemandu itu bukanlah stesen yang kami maksudkan kerana petang tadi kami hanya berjalan kaki sahaja ke hotel dari stesen yang kami maksudkan.

Kemudian pemandu merasa tidak puas hati dan hendak menghantar kami ke stesen yang kami maksudkan namun kami nak turun disitu kerana jika dihantar sudah pasti tambang akan bertambah. Oleh kerana ia rasa bersalah maka ia mengatakan kepada kami cuma bayar sahaja 16 euro walaupun ada tambahan kos. Kami bersetuju dan dan terus ke stesen Storkower Stabe. Sememangnya pemandu tersilap faham dan bukannya salah kami. Oleh kerana kesilapannya maka ia cuma meminta 10 euro sahaja dan bukan 16 euro. Ini merupakan suatu learning point, dimana pemandu teksi ini adalah seorang yang jujur dan tidak berniat untuk menipu pelancong.
Stesen Keretapi Storkower Strabe, Berlin

Kami terus menaiki keretapi ke ZOB namun dalam keretapi kami merasa tidak yakin samada  keretapi ini akan ke ZOB. Kami bertanya penumpang yang berada di sebelah kami dan ia memaklumkan bahawa kami sudah tersalah keretapi dan minta kami turun stesen berikutnya bersama beliau. Setelah turun beliau telah memberi penerangan bagaimana nak sampai ke ZOB dengan memberi maklumat yang lengkap.  Kami menaiki semula keretapi mengikut penjelasan penumpang tadi dan nyata sekali kami sampai ke destinasi dengan betul.

Kami sampai di ZOB pukul 9.00 malam dan menunggu selama 2 jam untuk menaiki bas pukul 11.00 malam. Bas bergerak tepat pada masanya dan kami tiba di Frankfurt pada pukul 6.00 pagi mengikut jadual. Cuaca agak sejuk di Frankfurt dan kami terus melambai teksi untuk ke hotel Ibis. Tambang teksi dari Central Station ke Ibis Hotel adalah 16 euro.

27 Feb 2016 Sabtu

Setelah membuat daftar awal hotel kami berehat sebentar sebelum meneruskan pengembaraan kami. Shuibun agak keletihan dan terus tidur hingga 11.00 pagi. Setelah selesai berkemas diri kami terus ke Romer (Frankfurt Old City) dengan menaiki keretapi dari stesen yang hampir dengan hotel kami iaitu Stesen Industrieholf untuk mengembara lagi. Setibanya kami di Romer kami terus meneroka kawasan sekitar, dari satu kedai ke kedai, rehat kawasan lapang hinggalah ke sungai Mainze, mercu tanda Frankfurt. Hari ini orang begitu ramai di kawasan ini oleh kerana adanya suatu festival/pameran kesenian di kawasan ini.
Di tebing Sungai Mainz, Frankfurt

Kami sempat minum kopi dan makan cake dalam salah satu café di sini semata-mata untuk masuk dalam bangunan kerana cuaca agak sejuk (1 darjah celcius) dengan angin bertiup sepui di luar. Setelah selesai minum kami terus meninjau lagi hinggalah pukul 7.00 malam dan bergerak ke  stesen Hauptwache. Kami sampai hotel pukul 8.30 malam. Oleh kerana aku agak letih hari ini, lalu terlelap awal.
Romer, Frankfurt

28 Feb 2016 Ahad

En. Syarkawi, pegawai konsulat datang mengambil kami pada pukul 9.00 pagi untuk membawa kami bersiar-siar di Bandar peranginan Rudeshem yang jaraknya lebih kurang 45 minit memandu kereta. Bandar Rudeshem telah diisytiharkan sebagai Bandar warisan oleh UNESCO. Bandar ini mempunyai pemandangan yang menarik dengan bangunan-bangunan lama dikekalkan. Bandar yang didirikan berhampiran sungai Mainz berlatar belakangkan perladangan anggur di pinggiran bukit yang tinggi amat cantik sekali. Kami dibawa ke kemuncak bukit melalui jalan sempit dengan pemandangan ladang anggur yang luas dan di puncaknya adalah hutan simpan yang dijaga rapi. Cuaca agak sejuk di sini ditambah pula dengan angin bertiup sederhana.
Rudesheim Peak

Jalan raya dan landasan keretapi dibina seiring dengan sungai Mainz dan sebelah kiri dan kanan terdirinya bangunan-bangunan antik sungguh ‘syncronized’ dengan kapal-kapal yang lalu lalang di sungai. Dilihat dari puncak bukit ia merupakan suatu panorama yang indah sekali. Bandar Rudeshem terkenal dengan ladang anggurnya dan kilang membuat wain namun kami tidak berpeluang melihat buah anggur kerana kami datang bukan pada musimnya.

Agak kepenatan dan kesejukan berjalan-jalan di Bandar Rudeshen, kami terus ke café untuk menikmati coffee dan cake sambil dapat memanaskan badan. En. Syarkawi telah banyak menceritakan mengenai Bandar ini sambil menikmati minuman.

Selepas beberapa jam di sini, En. Syarkawi membawa kami pulang ke Frankfurt. Kami telah dibawa ke sebuat restoran yang popular dengan masakan yang berasaskan ikan. Kami telah memesan ‘Ronade’, makanan yang mengandungi ulam sayuran, kentang goreng dan ikan panggang.

Selepas makan, kami berpisah di sini kerana kami ingin berjalan kaki ke stesen keretapi Haupthcache sambil meninjau persekitaran sepanjang perjalanan. Hari ini semua kedai termasuk supermarket ditutup kerana di Jerman hari Ahad adalah hari untuk bersama keluarga. Ini bermaksud semua premis perniagaan dikehendaki menutup premis masing-masing. Namun begitu ramai juga palancong mundar-mandir di kawasan ini.

Kami menaiki keretapi untuk menuju stesen Industrihoef yang berhampiran dengan hotel Ibis. Kami sampai kira-kira pukul 4.00 petang. Kami mula berkemas-kemas untuk balik pada keesokan harinya.

Pada pukul 6.00 petang kami berjalan kaki untuk makan malam di Restoran Nur Kuala Lumpur yang terletak berhampiran dengan hotel kami. Restoran ini diusahakan oleh Tn. Hj. Rafid anak syarikat Global Ikhwan. Kami bersempatan berbual panjang dengan pengusaha hotel ini yang mempunyai jiwa besar. Beliau pernah berniaga di Perth, Sydney, London, Paris, Manchester dan sekarang di Frankfurt. Pengalaman beliau patut dikongsi bersama oleh pengusaha-pengusaha Malaysia untuk lebih berkembang dan bersaing di peringkat antarabangsa.

Setelah selesai makan malam, Hj. Rafid telah bermurah hati untuk menghantar kami ke hotel. Setibanya di hotel (8.00 malam) kami membuat persiapan terakhir untuk pulang ke Malaysia pada keesokan harinya.

29 Feb 2016 Isnin

Selepas bersarapan pagi dengan maggi dan nasi ‘sharipah’ kami daftar keluar hotel. Kami menaiki keretapi untuk ke lapangan terbang iaitu dari Industrihoef ke Haupthcache, dan menukar keretapi ke lapangan terbang Frankfurt. Kami sampai lebih kurang pukul 8.45 pagi dan terus daftar masuk yang agak mudah kerana orang masih lagi tidak ramai. Setelah masuk kami mencari pejabat kastam untuk membuat ‘claim’ vat barangan yang dibeli. Namun system di sini mengkehendaki kastam memeriksa resit dan barangan yang dibeli sebagai bukti. Oleh kerana barangan kami telah pun masuk kargo, maka terlepas peluang untuk membuat tuntutan VAT. Bagi menuntut VAT barangan yang masuk kargo ia hendaklah dibuat sebelum kita membuat daftar masuk kerana ada pejabat kastam di luar untuk mengesahkan barangan yang dibeli.

Setelah meninjau sekitar dalam lapangan terbang kami terus boarding kapal terbang pada pukul 11.10 pagi. Kapal terbang berlepas tepat pada masa iaitu pada pukul 12.10 tengahari. Kira-kira 2jam 40 minit penerbangan kami tiba di Istanbul untuk transit selama 2 jam. Pukul 6.00 petang kami berlepas dari Istanbul ke KLIA. Tiba KLIA pada pukul 11.30 pagi (1 Mac 2016; waktu Malaysia).

Aku berpisah dengan Shuibun di sini kerana aku terpaksa menghadiri kursus pada hari itu hingga hari Khamis (3 Mac 2016) di Cyberjaya.