Friday 8 December 2023

LONDON - EDINBURGH - AMSTERDAM (28 NOV 2023 - 9 DIS 2023)

28 DIS 2023 (Selasa) - London

Hari ini aku bersama dua orang anakku Syafiqah (Along) dan Atiqah akan bermusafir ke London, Bath, Edinburgh dan Amsterdam. Ini adalah hadiahku untuk Along yang telah berjaya menamatkan pengajian Sarjananya selama tiga tahun di UIA Kuantan. Aku menyedari betapa susah dan getirnya dia demi menghabiskan pengajiannya dengan beberapa kali penyelidikan terpaksa diulang kerana tidak menepati kehendak Penyelianya. Pada masa yang sama, Umminya yang sangat kami sayangi juga telah meninggalkan kami buat selama-lamanya. Ini merupakan suatu ujian yang getir baginya dan kami sekeluarga yang memerlukan kesabaran yang tinggi. Dalam keadaan yang demikian Along masih lagi mampu bertahan dan dapat menamatkan pengajiannya dengan cemerlang.

Paddington Train Station

Selepas Isya, kami bertolak dari Kota Damansara ke KLIA. Aiman dan isterinya menghantar kami ke KLIA. Aiman tidak dapat menyertai kami kerana beliau tidak dapat cuti. Pukul 2.00 pagi kami berlepas dari KLIA dengan manaiki Saudia Airline menuju Jeddah untuk transit selama 1 jam 30 minit. Pukul 8.45 pagi kami terbang ke London dan tiba di Heathrow Airport pukul 12.10 petang. Kami sempat membeli sim card (GBP75) untuk kegunaan kami selama berada di UK dan Amsterdam. Pukul 2.45 petang kami menaiki keretapi (Elizabeth Line) ke Paddington Station.

Sussex Garden, Paddington

Kami berjalan kaki Hotel Alexandra 159-161 Sussex Gardens yang mengambil masa lebih kurang 10 minit. Cuaca amat sejuk di sini iaitu lebih kurang 0 - 2 darjah Celcius. Waktu siang sangat pendek di sini. Waktu subuh pukul 6.00 pagi manakala waktu maghrib pukul 4.00 petang.

Di hadapan British Museum

29 Dis 2023 (Rabu) - London

7.30 pagi - sarapan di hotel

8.45 pagi - menaiki keretapi dari Paddington Station ke Tottenham Court Station. Jalan kaki ke Great Russel Street untuk melawat British Museum. Setelah beberapa jam di Museum, kami balik ke hotel dengan menaiki train yang sama.

Di hadapan British Museum

30 Nov 2023 (Khamis) - London

7.30 pagi - sarapan di hotel. Check out

8.45 pagi - menaiki uber ke hotel berjaya di bayswater - 16 pound

9.00 pagi - check in Berjaya. Room not ready. Left our back at hotel.

Jalan jalan di Kensington Park, Hyde Park dan Oxford St. - Masuk Primark Oxford St - shopping

1.30 ptg - balik ke Berjaya naik bas

Makan tengahari di Med Salleh Restaurant. Restoran ini bersambung dengan Berjaya Hotel - 54 pound

Masuk bilik pukul 3.00 ptg

Kensington Park

1 Dis 2023 (Jumaat) - London

7.30 pagi - Sarapan di Warung Putera Puteri yang terletak di belakang Berjaya Hotel. Merasa nasi lemak Malaysia. Selepas sarapan kami menaiki bas ke Buckingham Palace

8.30 pagi - menaiki bas ke Buckingham Palace

8.00 mlm - masuk hotel

2 Dis 2023 (Sabtu) - Salisbury-Swindon

8.00 pagi Checkout

Ambil uber ke Avis Battersea untuk sewa kereta. Dapat kereta Mercedez Benz C Classs

9.00 pagi terus ke Stonehenge, Salisbury

Kemudian ke Swindon, dan bermalam

Salisbury

3 Dis 2023 (Ahad) - Swindon-Costwolds-Bath-London

7.30 pagi Checkout

Terus memandu ke Costwold, Bibury dan Bath. Di Bath masuk Roman Bath

2.00 ptg Balik ke London untuk pulankan kereta.

6.00 ptg sampai london

6.30 ptg menaiki Uber ke Victoria Coach Station

11.59 mlm - manaiki bas ke Edinburgh

Bibury, Costwolds - Perkampungan tradisi British

4 Dis 2023 (Isnin) - Edinburgh, Scotland

Edinburgh is Scotland's compact, hilly capital. It has a medieval Old Town and elegant Georgian New Town with gardens and neoclassical buildings. Looming over the city is Edinburgh Castle, home to Scotland’s crown jewels and the Stone of Destiny, used in the coronation of Scottish rulers. Arthur’s Seat is an imposing peak in Holyrood Park with sweeping views, and Calton Hill is topped with monuments and memorials (Google).

The Royal Mile, a historic street connecting the castle to the Palace of Holyroodhouse, is lined with charming medieval and Georgian buildings.

8.00 pagi - Sampai Edinburgh Bus Station

2.00 pagi - Check out dan naik uber ke Airport

6.00 pagi - terbang ke Paris, transit 1 jam

10.30 pagi - terbang ke Amsterdam

11.20 pagi - Tiba Airport Amsterdam. Beg Atiqah tertinggal akibat kecuaian Air France. Terpaksa tunggu penerbangan berikutnya dari Paris.

2.00 petang - menaiki bas ke Hotel Xo Blue Square. Di sini ramai komuniti Islam

Castle, Edinburgh

7 Dis 2023 (Khamis) - Amsterdam

Waktu Subuh pukul 6.55 pagi di sini

Hari ini kami pergi Zaans Dam untuk melihat kampung tradisi Belanda yang masih mengekalkan kincir angin. Kami pergi dengan menaiki bas awam dari Hotel ke Central Station dan tukar bas ke Zaans Dam

Sampai hotel pukul 2.00 ptg.

Zaans Dam

8 Dis 2023 (Jumaat) - Amsterdam

Hari ini kami bersiar-siar di Centrum, Amsterdam.

The Rijksmuseum Museum - National Museum of Netherlands

Amsterdam-Centrum is the inner-most borough and historical city centre of Amsterdam, Netherlands, containing the majority of the city's landmarks. Established in 2002, Amsterdam-Centrum was the last area in the city to be granted the status of self-governing borough. The borough is 8.04 km2 and covers the UNESCO-listed Amsterdam canal belt. In 2013, the borough had approximately 85,000 inhabitants, who on average had the second-highest income per household in the city (after Amsterdam-Zuid) and one of the highest in the country (Wikipedia).

Centrum

9 Dis 2023 (Sabtu) - Amsterdam

Pagi ini kami berkemas-kemas kerana pukul 11.00 pagi nak check-out dan terus ke Lapangan Terbang Schipol. Penerbangan balik ke Malaysia dijadual berlepas pada pukul 4.30 petang, dan transit di Jeddah.