Saturday 7 May 2016

Bandung - Program Pengantarabangsaan

28 April 2014

Tepat jam 12.10 tengahari aku berlepas dari KLIA menuju ke Bandung dengan manaiki pesawat Malindo Air. Aku tiba di lapangan terbang Bandung kira-kira pukul 1.30 petang (waktu Indonesia) selepas terbang lebih kurang 2 jam. Setelah selesai urusan imigresen, aku terus menaiki teksi untuk ke Hotel Kembang, Jalan Cihampelas, Bandung. Jalannya lancar dan aku tiba kira-kira pukul 3.30 ptg. Oleh kerana kepenatan aku hanya berehat di bilik sahaja. Pukul 5.00 petang aku telah berjalan-jalan di sekitar hotel dan terus makan malam di Restoran Rajo Minang. Rakan-rakanku dari Jabatan Sains IPGKTB hanya tiba pada pukul 9.30 malam dari Jakarta. Aku dimaklumkan penerbangan mereka dari KL tertangguh sehingga 7 jam sehinggakan mereka lewat sampai ke Jakarta.

Laman web International Conference on Mathematics and Science Education


29 Apr 2016

Setelah selesai minum pagi, kami telah bertolak ke Sekolah Dasar Laboratorium, Universiti Pendidikan Indonesia, Bandung. Kami telah disambut oleh Kepala Sekolah (Guru Besar) dan Wakil Kepala Sekolah (Penolong Kanan). Kami terus dibawa ke bilik Kepala Sekolah untuk sesi berkenal-kenalan. Bilik Kepala Sekolah begitu sederhana sahaja dengan beberapa kerusi sofa tanpa pendingin hawa atau kipas. Kami diberi taklimat oleh Kepala Sekolah sendiri secara santai dalam bilik beliau. Secara umumnya sekolah ini mempunyai budaya pengajaran dan pemelajaran yang baik dimana semua guru mempunyai minat dan tanggungjawab yang tinggi terhadap murid-muridnya. Sekolah ini merupakan sekolah 'makmal' UPI dimana segala perbelanjaan mengurus adalah dibawah UPI. Ini bermaksud sekolah ini beroperasi seperti sekolah swasta dimana guru-gurunya dilantik oleh UPI dan gaji mereka juga dibayar oleh UPI. Murid-murid sekolah ini juga dikenakan bayaran yuran bulanan mengikut tahap-tahap tertentu. Semua guru sekolah ini adalah mereka lepasan dari UPI sendiri. Dalam kampus ini terdapat 3 lagi sekolah laboratorium iaitu Sekolah TADIKA, SMP dan SMA yang masing-masing mempunyai Kepala Sekolah  sendiri.

Bersama Kepala Sekolah Sekolah Dasar Laboratorium UPI

Selepas sesi pengenalan kami telah dibawa ke kelas-kelas untuk meninjau sendiri perjalanan sekolah. Sebelum itu kami diberi penghormatan dengan beberapa persembahan dari kalangan siswa (murid) yang terdiri daripada persembahan tarian, pencak silat dan angklong.

Di kelas-kelas kami diberi peluang untuk berinteraksi bersama murid dan guru.


11.00 makan tengahari
12.00 solat Jumaat di UPI

1.00 petang :     Mesyuarat Meja Bulat antara IPGKTB dengan FPMPIA (Fakultas Pengajian Matematika dan Pendidikan Ilmu Alam). Mesyuarat ini telah membincangkan perkara-perkara yang melibatkan kerjasama antara IPGKTB dan FPMPIA UPI dalam perkara-perkara penyelidikan, penerbitan dan lain-lain

Mesyuarat Meja Bulat bersama dengan Fakultas Pengajian Matematik dan Ilmu Alam.

Mesyuarat bersama dekan-dekan FPMPIA dari 12 universiti Indonesia


2.00 petang :        Aku dan Rushdi (Ketua Jabatan Sains IPGKTB) dijemput hadir mesyuarat bersama dekan-dekan FPMPIA dari 12 universiti Indonesia. Dr. Kenneth dari Singapura juga turut serta dalam mesyuarat ini. Ramai dalam kalangan Dekan berminat untuk membuat jalinan dengan IPGKTB khususnya dalam penganjuran seminar bersama. Pada masa yang sama mereka juga berminat untuk mengadakan koloborasi dalam bidang penyelidikan dan penerbitan.


3.00 petang :  Aku dan Rushdi balik ke hotel dan terus berjalan-jalan sekitar Jalan Cihanpelas. Hujan lebat petang ini sehinggakan terpaksa menggunakan perkhidmatan 'budak payung' untuk berjalan dari satu kedai ke kedai lain. 'Budak Payung' adalah kanak-kanak yang berusia antara 6 hingga 12 tahun yang meminjamkan payung mereka disamping


30 Apr 2016

8.00 pagi tiba di UPI untuk pendaftaran dan seterusnya menghadiri ICMSE. Aku telah dijemput untuk menjadi keynote speaker selepas Prof. Dr. Ken dari Singapura. Topik yang aku bicarakan ialah "Mathematics and Science Education : The trends and challenges".
Selepas berehat keynote speaker dari UPI dan UKM telah membentang kertas kerja masing-masing.
Selepas selesai sesi perucap utama, aku bersama rakan-rakan lain menghadiri sesi pembentangan selari hinggalah ke petang.

Menyampaikan ucaputama

Sesi soal jawab bersama Prof. Kenneth dari National Institute of Education, Singapura dan moderator





4.00 petang. balik ke hotel


1 Mei 2016

10.00 check out hotel untuk pulang ke Malaysia.

No comments:

Post a Comment