Thursday 2 November 2017

Chengdu, China 26 - 30 Oktober 2017

Education Forum for Asia Conference

26.10.17 Khamis

2.00 ptg pagi berlepas dari airport Pulau Pinang ke KL. Di sini aku bertemu 4 orang lagi wakil IPGM untuk ke konferens di Chengdu.
6.20 ptg berlepas dari KLIA2 ke Chengdu, China
10.30 mlm Tiba di Chengdu. (Waktu Malaysia sama dengan waktu China. Maka tak perlu ubah jam).  LO EFA (Ms Yi) sedia menuggu dan terus membawa kami ke hotel. Aku menginap di hotel Yuhang Business manakala 4 lagi peserta tidur di hotel lain.

Chengdu Airport

27.10.17 Jumaat
10.30 pagi bertolak dari hotel ke tempat konferens untuk pendaftaran dan terus daftar masuk hotel Jinjiang. Di sini Ms Yi telah sedia menunggu dan setelah selesai daftar masuk hotel, Ms Yi membawa aku ke Tianfu Square dengan menaiki metro (keretapi bawah tanah). Menaiki metro di sini terpaksa melalui pemeriksaan keselamatan yang ketat dengan membuat imbasan x-ray ke atas semua beg.
Tianfu Square
Dari stesen Jinjiang ke Tianfu Square cuma 2 yuan sahaja. Tianfu Square merupakan tempat pelancong bersantai kerana terdapat beberapa tempat yang menarik di sini termasuklah dua buah museum. Di sini juga terdapat sebuah masjid dan deretan kedai makan Islam bersebelahan masjid. Aku makan nasi Pilov di warong orang Uzbekistan.
Mesjid Besar Chengdu
Selepas makan tengah Ms Yi membawa aku berjalan-jalan di Tianfu Square dan seterusnya balik ke Hotel Jinjiang. Oleh kerana kepenatan aku terus balik ke bilik dan rehat serta tertidur.

Miss Yi, Pegawai Pengiring
Kira-kira pukul 4.30 petang aku keluar berjalan kaki di sepanjang jalan mengarah ke utara. Sambil melalui Sg Jinjiang dan taman yang cantik aku terus menyusuri jalan tersebut. Terdapat beberapa buah universiti di sepanjang jalan ini. Dalam perjalanan aku ternampak sebuah kedai makanan kecil di tepi jalan di mana tukang masaknya memakai tudung. Aku terus singgah mengucapkan salam untuk memastikan dia Islam. Sememangnya dia seorang Islam. Anak perempuannya juga memakai tudung. Komunikasi sangat susah untuk memesan makanan. Hanya berasaskan gambar sahaja aku memesan. Aku harap lain (gambar seperti rojak) tetapi yang dihantarnya ialah tumis kobis. Makan sahajalah. Kira-kira pukul 6.00 petang aku sampai semula ke hotel.
Tianfu Square
Pukul 7.30 malam pergi ke dewan makan dan aku hanya makan buah-buahan dan air oren sahaja sambil berbual dengan rakan delegasi IPGM.
28.10.17 Sabtu
Pagi ini bersarapan dengan maggi dalam bilik sahaja. Pukul 8.30 pagi turun untuk upacara pembukaan EFA Conference. Pegawai Pengiring telah mengiringi aku ke tempat duduk yang telah disediakan untuk aku lengkap dengan nama aku sekali. Di atas mejaku sudah sedia dengan kertas nota serta pensil bersama alat terjemahan. Pegawai Pengiring telah menunjukkan aku bagaimana menggunakan alat tersebut. Hampir semua ucapan pembukaan dan ucaputama disampaikan dalam Bahasa Cina. Cuma dua orang sahaja yang menggunakan Bahasa Inggeris iaitu Konsul Amerika ke Chengdu dan Prof. Eva dari Jerman.

Menariknya selepas sesi perasmian, sesi ucap utama hanya menggunakan masa 10 minit sahaja dan tidak ada sesi soal jawab.
Kira-kira pukul 12.15 tengahari aku bersama LO telah pergi Tianfu Square untuk makan tengahari di restoran Islam yang dikendalikan oleh orang Uzbekistan kerana kebanyakan makanan di hotel adalah tidak halal. Selepas makan di sini kami berjalan kaki di sekitar Tianfu Square untuk mencari hotel untuk menginap pada 29.10.17 kerana penganjur hanya menaja dua malam sahaja di Jinjiang Hotel. Akhirnya kami temui hotel yang agak baik dengan harga yang berpatutan (RM107).
Dari Tianfu Square kami menaiki metro ke People’s Park iaitu suatu taman rekreasi untuk orang awam beriadah. Dari sini kami berjalan kaki ke Kuanzai Ancient Street of Qing Dynasty. Berjalan di sini seolah-olah kita berada di zaman Qing Dynasty (1644-1910) dengan seni bina bangunan lama yang dikekalkan. Terlalu ramai orang di sini sehingga berjalan berasak-asak.
Kuanzai Street
Kira-kira pukul 4.30 petang kami menaiki metro sekali lagi untuk balik Jinjiang Hotel. Sampai hotel kira-kira pukul 5.00 petang. Aku terus ke bilik dan berehat setelah berjalan kaki hari ini melebihi 10,000 langkah.
Makan malam di hotel dengan buah-buahan sahaja sambil berbual dengan rakan lain dan seorang Diplomat Saudi Arabia.

29.30.17 Ahad
Hari menyertai sidang selari berkaitan Internet dan tekonologi. Antara ramai speaker yang bercakap mereka menekankan pendidikan yang berbantukan internet. Malah kemajuan teknologi internet juga mampu untuk membuat penilaian soalan-soalan berbentuk subjektif dan esei.

Add caption
Selepas sesi penutupan para delegasi di bawa ke Pusat Penyelidikan Giant Panda. Terdapat 168 panda di sini, namun yang ada di pusat cuma 100 sahaja kerana 68 lagi dipinjamkann ke negara-negara lain.

Selepas selesai kami terus balik ke hotel Jinjiang. Aku yang sudah pun membuat daftar keluar pada pagi mengambil bagasi aku untuk berpindah ke hotel lain yang lebih murah iaitu Chengdu Liting Hotel (RM107) yang berhampiran dengan Tianfu Square.
Kira-kira pukul 6.15 petang aku telah keluar ke Grand Mosque yang terletak sebelah Masjid Besar tersebut. Ketika aku sampai jemaah sudah pun selesai solat Maghrib yang masuk pada pukul 6.22 petang. Aku bersolat bersendirian sahaja. Masjid ini adalah masjid lama yang dikekalkan rupa bentuk asalnya.
Setelah selesai solat aku berjalan-jalan untuk mencari restoran halal di situ. Aku temui sebuah restoran yang bagus namun waiter tidak boleh bercakap bahasa Inggeris. Agak sukar aku berkomunikasi dengan mereka sehinggalah salah seorang daripada mereka menggunakan khidmat translator telefon pintar. Aku pesan nasi pilov lagi.
Selepas makan aku terus ke Tianfu Square sambil mengambil beberapa keping gambar dan terus balik ke hotel.

30.10.17 Isnin
10.00 pagi telah keluar ke Tianfu Square untuk melawat tiga museum yang ada di sini. Mula-mula aku pergi ke Art Museum tetapi tutup. Notis yang aku baca pada pintu masuk menyatakan museum ini tutup pada setiap hari Isnin. Kemudian aku berjalan kaki lagi ke Science and Technology Museum. Juga tutup untuk orang ramai. Dikatakan untuk pembersihan. Kemudian aku berjalan untuk ke satu lagi museum, juga tutup.

Museum
Di sini aku bertemu dengan seorang pelancong dari Guandong tetapi perbualan kami amat terhad kerana beliau tidak boleh berbahasa Inggeris. Namun aku dapat juga minta bantuan beliau untuk bertanya arah ke Jinli Pedestrian Street yang terkenal. Kami terpaksa menggunakan translator smartphone untuk berbual.
Jinli Street
Akhirnya aku kembali ke Tianfu Square untuk menaiki metro ke Jianli Street. Di sini aku menghadapi masalah untuk membeli tiket kerana aku tidak mengetahui stesen manakah yang patut aku turun. Customer Service juga lemah dalam bahasa Inggeris tetapi boleh juga membantu dengan menulis nama dua buah stesen yang aku patut berhenti. Hentian pertama berhenti untuk mengambil metro lain. Aku menggunakan metro Line 2 sebelum bertukar ke metro Line 3. Tetapi kedua-dua stesen ditulis dalam bahasa Cina.
Aku turun ke Line 2 tetapi tidak mengetahui arah mana metro yang aku terpaksa guna. Selepas bertanya kepada beberapa orang barulah ada seorang pemuda yang membawa aku ke stesen-stesen tersebut walaupun arah asal tujuannya ke lain.

Setibanya aku di sini sambil berjalan keluar sempat aku bertanya seorang di sebelah aku berkaitan arah ke Jinli Street. Rupa-rupanya dia juga hendak ke situ. Maka kami berjalan bersama-sama dengan menggunakan bantuan ‘map direction’ dari telefon beliau.
Jinli Street merupakan suatu perkampungan lama yang dihidupkan kembali. Terdapat banyak warong-warong yang menjual produk China dan juga warong-warong makan yang berkonsepkan zaman dahulu kala. Pelancong sangat ramai di sini sehinggakan aku dan teman aku berpisah selepas beberapa minit berjalan. Aku meneruskan perjalanan aku menikmati perkampungan tradisi cina lama sambil meninjau barang-barangan yang dijual.

Jinli Street
Setelah hampir sejam di sini aku berjalan ke stesen metro untuk balik ke Tianfu Square. Perjalanan pulang agak mudah sedikit kerana telah dapat menghafal laluan datang tadi. Setibanya aku di Tianfu Square, aku terus ke Masjid Besar Chengdu. Selepas menunaikan solat aku terus mencari restoran makanan Islam. Aku bertemu dengan 4 orang lagi rakanku yang sedang makan sambil mengajak aku makan sekali. Aku terpaksa menolak kerana aku ingin mencuba restoran lain kerana aku telah makan tengahari di restoran ini pada hari sebelumnya.

Aku terus pergi ke satu lagi restoran yang tidak jauh dari situ. Di sini aku memesan ‘mee daging’  namun mereka tidak menyediakan sudu dan camca sebaliknya chopstick sahaja. Sememangnya restoran ini hanya menyediakan chopstick sahaja. Aku terpaksa juga makan dengan chopstick.
Makan dengan chopstick

Selepas makan aku terus balik ke hotel untuk mengambil beg sebelum ke airport. Kira-kira pukul 4.30 petang aku telah bertolak dari hotel ke airport. Aku sampai kira-kira pukul 5.00 petang. Pukul 6.30 aku solat berjemaah bersama-sama kawan aku di satu sudut airport.
Pukul 9.00 mula daftar masuk dan penerbangan pukul 12.10 malam. Kami tiba di KLIA2 pada pukul 5.00 pagi