Friday 26 April 2013

Sepanyol April 2013


16 April 2013 - Selasa

Mendarat di Lapangan Antarabangsa Madrid pada pukul 2.00 petang  dengan disambut oleh Frank Attenbaun (Director, Forrocio Travel Agent) dan pemandu pelancong.


Selepas berbual ringkas kami terus dibawa menaiki bas yang sedia menunggu dan dibawa melancong ke beberapa tempat di Madrid. Tempat pertama yang kami lawati ialah Prado Museum iaitu sebuah museum yang menyimpan khazanah lukisan daripada kurun ke 12 hingga ke 19. Ia merupakan museum lukisan terbesar di Sepanyol dan paling ramai menerima kunjungan pelancong dari seluruh dunia.
Inilah bas kami selama 8 hari di Sepanyol

Del Prado Museum
Di hadapan Del Prado Museum


Setelah selesai di Del Prado Museum kami dibawa ke sebuah masjid di Madrid untuk menunai solat.

Masjid di Madrid - mampu menampung lebih 1000 jemaah

Stadium Bernabeu : Stadium pasukan kelab bola sepak terkemuka di dunia - Real Madrid (Real = Royal)


 Tempat-tempat yang lain yang dilihat dari dalam bas ialah Plaza de Espana, de Oriente, mayor, Puerta de Sol, Neptuno, Cibeles, Puerta de Alcala. Pukul 7.00 malam, makan malam di Aladino Restaurant dan 8.30 mlm daftar masuk di Hotel Florida Norte. (Puerta = Pintu)



17 April 2013 ; Rabu

Enam orang daripada kami pergi ke Kementerian Pelajaran untuk mesyuarat dengan Secretary of State on Education, Professional Training and Universities (Jawatan yang sama dengan Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia) iaitu Madam Montserrat Goendio Kindelan. Antara keputusan yang telah dibuat ialah Kementerian Pendidikan Sepanyol akan menimbangkan untuk menghantar 5 orang pemimpin pendidikannya untuk menghadiri 3rd Regional Conference on Educational Leadership and Management yang akan berlangsung pada 19-21 November 2013 di Genting Hihglands.

L-R : Norihan Azizan, saya, Dr. Zainab (Timbalan Pengarah IAB), Dato' Ilankonvan (Duta Besar Malaysia ke Sepanyol)



Secretary of State on Education, Professional Training and Universities - Nombor 2 dari kiri












Selepas bermesyuarat sebahagian daripada kami pergi membuat penandaarasan di sekolah CEIP I Mangall, Plaza Dos de Mayo, 2, Madrid.

Dr. Zainab menyampaikan cenderahati dari IAB kepada Dato' Ilankonvan

Pada pukul 12.00 tengahari kami telah membuat kunjungan hormat ke Kedutaan Malaysia di Madrid. Kami telah diberi taklimat oleh Duta Besar Malaysia sendiri iaitu Dato' Ilankonvan. Antara perkara yang menarik yang ditaklimatkan termasuklah berkaitan dengan minat Sepanyol untuk melabur di Malaysia dimana sebuah syarikat terbesar di Sepanyol telah pun malabur Iskandar Park, Johor. Ia merupakan pelaburan terbesar Sepanyol di rantau Asia Tenggara yang berjumlah lebih 1 billion ringgit. Selain itu, pihak kedutaan juga boleh membantu pensyarah-pensyarah IAB yang ingin melanjut pelajaran peringkat Ph.D. dengan mengenalpasti universiti-universiti yang sesuai.

Selepas makan tengahari kami di bawa melawat ke Royal Palace dan Reina Sofia Museum. Istana ini dibina oleh Sultan Muhammad 1 Al-Cordoba pada kurun ke 9 yang dikenali sebagai Mayrit. (Kemungkinan besar nama Madrid berasal daripada Mayrit). Istana ini mengandungi 3418 bilik dan ia merupakan istana terbesar di Eropah dari aspek keluasan lantai iaitu 135000 meter persegi. Ketika ini Royal Palace hanya digunakan untuk upacara-upacara rasmi sahaja manakala Raja Sepanyol tinggal di sebuah istana di pinggir bandar.
Di hadapan Royal Palace

Di Reina Sofia Museum tersimpannya lukisan asli artis terkenal dunia yang berasal dari Sepanyol iaitu Pablo Picasso dan Salvador Dali. Museum Reina Sofia dibina khusus untuk menyimpan khazanah lukisan oleh artis-artis Sepanyol dan ia dibuka dengan rasminya pada tahun 1992.


18 April 2013 - Khamis

Selepas sarapan pagi kami terus bertolak ke Toledo dengan menaiki bas untuk melawat Sekolah Colegio Mayol S. Coop de C-LM, San Bernado, Toledo.

Di hadapan sekolah Colegio Mayol, Toledo.

Selepas lawatan ke sekolah kami di bawa melawat sekitar bandar Toledo yang indah yang dibina atas asas-asas pengaruh Islam, Yahudi dan Kristian. Disamping tiu kami juga dibawa ke kilang membuat pedang yang terkenal di Sepanyol. Toledo terkenal dengan hasil pembuatan pedang yang bermutu tinggi.
Di Galeri Kilang Pembuatan Pedang, Toledo


Pusat pelancong membeli belah di Toledo














Toledo : Suatu ketika di kiri sungai merupakan kubu pertahanan tentera Islam dengan binaan konkrit yang mantap. Sekarang ia menjadi penempatan orang-orang kaya. Sungai ini mengalir hingga ke Portugal.












Selepas makan tengahari kami terus ke Granada dan sampai pada pukul 7.00 malam. Jarak perjalanan dari Madrid ke Granada adalah lebih kurang 500 km.

Pemandangan perjalanan menuju Granada amat menarik sekali. Disepanjang perjalanan kelihatan perladangan pokok zaitun dan gandum begitu luas sekali. Sekali sekala kelihatan kincir angin dan sel solar sebagai punca tenaga bagi kegunaan ladang-ladang tersebut.

Ladang pokok zaitun


19 April 2013 - Jumaat

Kami bergerak ke Universiti Granada untuk sesi wacana perkongsian pengalaman dengan Fakulti Pendidikan berkaitan dengan Sistem Pendidikan Sepanyol dan Pengalaman Fakulti Pendidikan yang muncul sebagai 'Top 50 best Education Faculty in the world'. Antara hasil lawatan ini ialah untuk menggerakkan kerjasama antara IAB dengan University of Granada dalam bidang penyelidikan dan penerbitan. Disamping itu, Universiti of Granada berharap ada dalam kalangan pensyarah IAB mengikuti program Ph.D. yang ditawarkan oleh Fakulti Pendidikan UoG.

Menunggu bas di hadapan hotel untuk ke University of Granada
Bersama Timbalan Dekan Fakulti Pendidikan dan Dr. Zainab




Istana Alhambra dilihat dari kaki bukit

Salah satu pintu masuk Istana AlHambra

Selesai berwacana kami telah dibawa ke Istana Alhambra, sebuah istana yang indah dan canggih kira-kira 1000 tahun yang lalu. Ia merupakan istana terakhir Empayar Islam di Sepanyol dan benua Eropah. Alhambra asalnya ialah sebuah kubu yang dibina pada tahun 889 dan dijadikan sebagai kubu dan Istana Diraja oleh Sultan Yusuf 1 pada tahun 1333. Apabila Empayar Islam dikalahkan oleh Kristian pada tahun 1492, sebahagian besar istana telah diubahsuai dan ada yang dimusnahkan.

Salah satu taman dalam Istana AlHambra


20 April 2013 - Sabtu

Selepas sarapan kami bergerak ke bandar Cordoba dan sampai kira-kira pukul 11.00 pagi. Selepas daftar masuk hotel, kami telah dibawa ke kawasan penempatan Yahudi dan Mosque Cathedral (Mezquita).

Dalam mosque-cathederal : Masih terdapat lagi tinggalan mehrab, dan sebagainya  berkaitan dengan masjid.
Mosque-cathederal - pandangan dari luar


Mosque Cathedral ini adalah mesjid yang ketiga terbesar di dunia ketika zaman empayar Islam berkembang ke Sepanyol. Masih terdapat lagi tinggalan senibina masjid, mehrab dan tulisan-tulisan arab dan ayat-ayat AlQuran dalam Cathedral ini. Selepas tumbangnya Islam di Sepanyol masjid ini telah dijadikan Gereja hinggalah ke hari ini. Di zaman kegemilangan Islam, Cordoba merupakan ibu kota dunia yang mempunyai lebih 1000 masjid, perpustakaan yang terbesar di dunia yang mempunyai lebih sejuta buku.


Bangunan ini mula dibina pada tahun 600 sebagai gereja namun apabila Islam berkembang di Cordoba ia telah dibahagi kepada dua bahagian iaitu bahagian gereja dan masjid. Selepas itu bangunan ini mengalami proses pembesaran dari satu pemerintah ke pemerintah yang lain hinggalah zaman kegemilangannya pada tahun 987 oleh AlMansur Ibnu Abi Amir. Pada tahun 1236 Empayar Islam telah dikalahkan oleh tentera Kristian dan masjid ini telah ubah suai untuk menjadi sebuah gereja.
Mezquita - Dilihat dari seberang sungai




21 April 2013 - Ahad

Selepas sarapan pagi kami terus bertolak ke Madrid untuk perjalanan pulang ke Malaysia. Oleh kerana terdapat masalah teknikal Qatar Airways kami yang sepatutnya balik pada 22 April 2013 terpaksa balik pada 23 April 2013. Ini merupakan satu rahmat kerana kami berkesempatan untuk meneroka kota Madrid pada 22 April 2013.
Menaiki metro di Madrid



22 April 2013 - Isnin

Mengambil kesempatan masa yang ada untuk meneroka kota Madrid termasuk Madrid Golden Triangle, Retiro Park, Plaza Mayor, Sol, Sabatini Park etc. Mula berjalan kaki dari Principie Pio ke Plaza Espana untuk bertemu dengan rakan dari Madrid. Kami berjalan menyusuri jalan terpanjang Madrid iaitu Gran Via yang penuh dengan pelbagai kedai mewah. Sebelum sampai ke El Retiro Park singgah sebentar di Puerta de Alcala untuk mengambil beberapa gambar indah. Di Retiro Park berehat sambil menghirup cappucino panas (Suhu ketika itu ialah 14 darjah Celcius)
Di Retiro Park
Dari Retiro Park kami menuju ke Plaza Mayor melalui tempat-tempat yang menarik lain seperti Emperor Carlos V, Reina Sofia, Anton Martin. Di Plaza Mayor sempat mengambil beberapa gambar menarik dan memerhati pelbagai gelagat manusia yang membuat pelbagai persembahan. Berhenti rehat sambil menikmati yogurt. Dari Plaza Mayor kami bergerak ke Puerta de Sol, suatu tempat yang mesti dilawati bagi mereka yang sampai Madrid.
Puerta Sol

 Saya telah diperkenalkan dengan 'tapas' iaitu sejenis makanan popular bagi orang Sepanyol. Disamping itu, saya juga diberi peluang untuk menikmati 'spanish ommelate' ketika kami berhenti rehat. Dari sini kami berjalan lagi melalui Plaza Isabel, Palacio Real dan berhenti rehat di Jardine de Sabatini Park. Setelah berehat terus ke Estacion Principe Pio untuk minum Cappucino lagi.
Center of Spain, km = 0 yang terletak di Sol, Madrid



23 April 2013 - Selasa

Pada pukul 9.00 pagi bertemu dengan seorang rakan dari Madrid, Sofia seorang pelajar Ph.D. yang berasal dari Greek, dan terus membawa saya ke sebuah 'recreational park' berdekatan dengan hotel. Di sini terdapat pelbagai kemudahan beriadah seperti tapak perkhemahan yang bersih, kawasan berjoging, berbasikal, berkayak dan sebagainya. Kami sempat menikmati cappuccino panas di Lago de la casa de campo cafe yang terletak di tepi tasik.
Menikmati cappuccino panas di tepi tasik dalam suhu sekitar 10 darjah  Celcius

Pukul 11.30 pagi menaiki bas meninggalkan hotel untuk ke Lapangan terbang Madrid. Berlepas pulang pada pukul 3.00 petang dengan menaiki pesawat Qatar Airways. Transit di Qatar selama 2 jam sebelum terbang semula ke Kuala Lumpur. Sampai KLIA pada pukul 2.00 petang.
Transit di Doha selama 2 jam. Terpaksa duduk di lantai kerana orang terlalu ramai



No comments:

Post a Comment